2013. január 20., vasárnap

(2004) Igehirdetés

(2004) Szeretett Testvéreim! Az Istennel élő embernek mindig fel kell adnia valamit, van valami, amit maga mögött kell hagynia. Fel kell adnunk emberi reménységünket, határozottságunkat, életünk hivatkozási pontjait, hogy Isten megvalósíthassa saját lehetőségit közöttünk. Így leszünk, válunk hálaadó emberekké. 

Mai igénkben Ábrahám már az utolsó próbatétel előtt áll. Már régen volt, hogy feladta szülőföldjét. Isten parancsára otthagyta Háránt, az atyai házat, rokonságát, szakított múltjával és új helyét a kitapinthatatlan messzeségben fogadta el. Szakított múltjával és rábízta jövőjét a parancsoló Istenre.
Ábrahámnak most oda kell adnia fiát, Izsákot. „Vedd a te fiadat, te egyetlenegyedet, akit szeretsz, és menj el Mórijjá földjére, s áldozd meg ott égőáldozatul!” - hangzik Isten parancsa. Mit is lehet erre mondani? Hogyan indulhat el egy apa, hogy megölje fiát? Itt és most, ezen a ponton semmit sem lehet mondani. Az érthetetlennel való találkozás, az összeomlással fenyegető megpróbáltatás nem teszi beszédessé az embert. Ábrahám rálép az engedelmesség útjára, és csendben van. Ketten mennek fel a hegyre. A fiú viszi a fát, az apa övében ott a kovakő, meg a kés. „Így mentek ketten együtt.” Ez a hallgatás ékesen beszél az apa fia iráni szeretetéről, a próba súlyáról, és Ábrahám Isten iránti hűségéről.

Mi történt Ábrahám háromnapi gyötrelmes vándorlása során? Hogyan állta ki a próbát? Hogyan térnek, térhetnek Ábrahám ajkára vissza a szavak?
1. Belső világában egy olyan rettenetes hang hangzik el, amelytől ő maga is megtántorodik. A Mórijja hegyi út felfelé visz, de lelkében lefelé néz, ahol csak nincstelenség, és vesztés van. Ezen az úton elveszhet Ábrahám mint apa: néma mozdulataival saját magát kell a farakásra kötöznie, hiszen, ha elveszti Izsákot, teljesen egyedül marad. Ha elveszti Izsákot, a jövőt veszíti el. Ez a gyermek az Isten hűségéről való meggyőződés, Isten jóságának jele. Valahányszor Izsák nevetésével találkozik az idős apa, Ábrahám is nevet, ő is felderül, mert Isten megemlékezett róluk.

A PARANCS: Ma éppen fel kell áldoznod az Isten által megígért jövőt, mert az Úr ezt kéri tőled. És Ábrahám engedelmesnek bizonyul. Arra már nem vállalkozik, hogy ezt a szörnyű dilemmát, ígéret és parancs ellentétét egyedül oldja meg. Nem kérdezi, hogy érdemes-e vagy sem, szótlanul engedelmeskedik, mert nem akárki szólította meg. Isten kér tőle engedelmességet, ezért hisz, és remél. Elhiszi azt, hogy ezeknek a napi parancsoknak sorozatával lesz valóságossá Isten vezetése, még akkor is, ha most nem tudja kifürkészni értelmüket. Az üdvösség a mindennapok valósága!!!
2. Ábrahám rálép az engedelmesség útjára. Hite sokkal több a napi parancsoknak való feltétlen, értelmetlen engedelmességnél. A hit szavával szól fiához, amikor azt mondja: Az Isten majd gondoskodik. E bizalom jele, hogy Ábrahám a hegyet Jahve Jirenek nevezi el. Jahve Jire egyszerre jelenti, hogy az Úr hegyén a gondviselés, és azt is, hogy az Úr hegyén a látomás. Bár a szenvedéssel teli út végét csak az Úr tudja, ezen az úton Ábrahám nem érzéketlenül, nem bambán, hit nélkül megy előre, hanem lát valamit ebből a gondviselésből. Az I-II századi keresztyének életének legalapvetőbb színtere – az üldözés miatt – a katakombákban zajlott, amelyekben freskó- és mécses ábrázolásokon gazdag kincseit találták meg. A képek az üldözöttek számára fontos bibliai történeteket ábrázoltak. Közöttük gyakran ott van Izsák feláldozásának jelenete is. Miért kerülhetett e történet a katakombák falára? A Mórijja hegyi út a halál torkában, a kilátástalanságban élőt vezeti a gondviselés hegye felé. Az Istennel vállalt út olyan magasságokba visz, a napi gondok látásán túl, ahol Isten dolgaiba van belátás. Biztos, hogy a szenvedésben öröm, a halálban élet van számunkra elrejtve” /Bonhoeffer/

                  
3. Halálos, de kivételesen nehéz próbának is nevezhetnénk azt, amit Ábrahám kapott. Ő valóban véghezvitte az áldozatot, részéről minden megtörtént, amit az Isten kívánt. A háromnapi gyötrelmes engedelmességben Ábrahám valóságosan feláldozta a maga akaratát, apaságát, terveit, jövőjét. Ábrahám döntése, vívódása nem különbözik attól a felismeréstől, amit a 73. zsoltár írója fogalmaz meg: „Nincs senkim rajtad kívül a mennyben, a földön sem gyönyörködöm másban”. Ő sem mond más: Nincs senkim rajtad kívül, nem kötöm életem más erősséghez. Ábrahám hite így és ezért jutott teljességre. Nemcsak fia és saját maga földi jövőjébe pillantott be, hanem meglátta azt is, amit a Zsidókhoz írt levél így fogalmaz meg: “Hit által áldozta meg Ábrahám Izsákot, úgy gondolván, hogy Isten a halálból is képes feltámasztani őt” (11. 17, 19). Ez az a bizonyosság, amit Boenhoffer így mond, „biztos, hogy a szenvedésben öröm, a halálban élet van számunkra elrejtve”

Kivételesen nehéz próbát kapott Ábrahám? Jézus Krisztus nem a különlegesen kipróbált szenteknek mondja, hanem teljesen általánosan fogalmaz. Isten mindnyájunkat hitvallásra hív: Rajtad kívül másban nem gyönyörködöm a földön. Magának őriz meg bennünket, hogy ne forgácsoljuk szét életünk, hogy hamis reménységeink ne vigyenek romlásba minket. Arra kér, tekintsük Őt életünk védelmének, mert így az Ő végtelen gondoskodásába tekinthetünk be. Az Ő helyén nem állhat más. EZ AZ A SZENT KAPCSOLAT, AMELY ÉPPEN A HÁLÁT ERŐSÍTI FEL SZÍVÜNKBEN, Adjunk hálát azokért, akiket, amiket TŐLE kaptunk: házastársért, gyermekért, szülőért, barátért, testvérért, otthonért, ÉS PRÓBATÉTELEKÉRT. Amire Ábrahám története tanít, hogy olyan bizalom birtokosai lehetünk, amely túlmutat minden áruláson, olyan önátadást lehet a miénk, amely túl van a kétségbeesésen, olyan szeretetet tanulunk, amely túl mutat minden félelmen. Ámen /Závodi Zsuzsanna/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése